Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych i reklamowych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy

Wykonuje się w pozycji siedzącej po opróżnieniu pęcherza moczowego.
Polegają one na zaciskaniu mięśni pochwy i odbytu na ok. 8-10 sekund i powtarzaniu tej czynności w krótkich odstępach czasu, zaczynając od 5 powtórzeń, dochodząc aż do 25, w miarę wzmacniania się mięśni. Wzmocnione i bardziej elastyczne mięśnie ułatwiają przebycie przyszłego porodu, zapobiegają opuszczaniu się narządów miednicy i wysiłkowym trudnościom w utrzymaniu moczu (szczególnie występującym w trzecim trymestrze ciąży oraz w trakcie pierwszych 6 miesięcy po porodzie). Ćwiczenia zwiększają też satysfakcję seksualną kobiet.

Ćwiczenia powstrzymania mikcji

Kolejny sposób ćwiczenia mięśni można zastosować podczas oddawania moczu – polega on na próbie powstrzymania mikcji, następnie rozluźnieniu mięśni i „napieraniu” na pęcherz.

Koci grzbiet

Jeszcze innym ćwiczeniem jest tzw. "koci grzbiet" – należy wygiąć grzbiet w górę, wydychając powietrze z płuc i równocześnie ściskając mięśnie zwieraczy cewki oraz odbytu, potem zgiąć grzbiet jak najgłębiej, wciągając powietrze i podnosząc głowę jak najwyżej, równocześnie rozluźniając mięśnie obu zwieraczy.